Tien trends die de stadskern omtoveren tot hippe winkel- en belevingsspot

Hotpsot

Verschillende investeerders en nieuwe winkel- en horecaconcepten vonden de afgelopen maanden hun weg naar de Stationsstraat en omgeving. De stad is weer helemaal hip en dat weerspiegelt zich ook in een positieve evolutie van de leegstandcijfers van Locatus. Er is nog een hoop werk aan de winkel, maar de cijfers bevestigen dat we 2,5  jaar geleden met het detailhandelsplan de juiste weg zijn ingeslagen.

 

Detailhandelsplan van 2017 als hefboom                                     

Begin 2017 werd het detailhandelsplan goedgekeurd door de gemeenteraad. Dit beleidsinstrument bevat een oplijsting van kernversterkende acties en initiatieven die de stadskern zouden doen evolueren naar een bonte mix van pure shoppingwinkels, originele horeca, speciaalzaken, dienstverleners, vrije beroepen, culturele instanties en ondernemers uit de creatieve en innovatieve sector.

Vandaag, twee en een half jaar later, is 90% van de beschreven acties uitgevoerd. Er werden kernversterkende premies uitgereikt, er werd volop ingezet op het Oh-merk, de Oh-kaart werd gelanceerd, bezoekersfaciliteiten worden uitgebaat, parkeren doe je snel en voordelig, het openbaar domein werd aangepakt en er werd ingezet op samenwerking tussen ondernemers. De acties uit het detailhandelsplan functioneerden als hefboom om (1) nieuwe ondernemers aan te trekken en (2) bestaande zaken zichzelf te laten heruitvinden om zowel ‘hot’ als ‘financieel gezond’ te blijven. Een tiental opvallende trends uit de Sint-Niklase stadskern op een rijtje:

1. Kwalitatieve daghoreca in de lift

Op het vlak van avondhoreca is er nog verbeteringsmarge, maar we zien dat kwalitatieve daghoreca het goed doet in de stadkern, mede dankzij het groot aantal scholieren, leerkrachten en werknemers die dagelijks in de stadskern vertoeven.

Voorbeelden: Soep&Zoet, Pasta&Zo, Biko, Tijd&Boterhammen, Koek&Ei, Bar Marcel, Balls & Glory, ’t Centerken, Manuvél …

2. Mengvormen. De tijd van hokjesdenken is voorbij

Naast Manuvél zien we nog tal van andere innovatieve mengvormen opduiken in onze stadskern. De tijd van hokjesdenken is voorbij. Combinaties van winkel en horeca, winkel en dienstverlener, dienstverlener en horeca zagen de afgelopen jaren het daglicht.

Voorbeelden: Pêche, Manuvél, Brainfreeze Coffee & Comics, Biochi, Pur Sentiment, Pand Zestien, Het Oneindige Verhaal, kappers De Ruyte, Biochi,..

3. Dienstverleners versterken de kern

We merken ook een evolutie in het aantal en type dienstverleners, en dan hebben we het heus niet alleen over kapperszaken.

Voorbeelden: Nail National, Yogaloo, Pure Life Studio, Sweat, Studioscoop, Kids in the Picture, Donorcentrum Het Rode Kruis, Ante architecten, M3 makelaars, Claves vastgoed, OMCollective, Jusbox …

4. Bestaande zaken investeren in vernieuwde concepten

We zien heel wat bestaande ondernemers extra investeren en inspanningen doen om zichzelf heruit te vinden in een nationaal moeilijke retailcontext.

Voorbeelden: Perron87, Perron47, Slaapgoed Verlinden, Shop for Geek, Creative Lab …

5. Rijk aanbod in dames- en kinderkleding

Het is opvallend hoe het aanbod dameskleding zich uitgebreid heeft de afgelopen jaren:

Voorbeelden: Lingerie Femina, Welp en Passi Passé, Tiffany’s, Libelle James, Haute Collection, Fi-Exclusive en Damart, Passi Passé, Valet, Blue Sky Boutique, The Shop Belgium, Pêche.

Met verschillende kwalitatieve kinderkledingwinkels is er ook een ruim aanbod voor de allerkleinsten.

Voorbeelden: Comptoire des enfants, Petit-Beau, Boguz, Welp …

6. Weg met concurrenten, welkom concullega’s!

Tal van handelszaken slaan de handen in elkaar om samen belevingsverhogende en publiekstrekkende initiatieven uit de grond te stampen.

Voorbeelden: ‘Textuur’, ‘Hygge’, ‘Fashion Events’, ‘I got it from my mama’, ‘Goedemorgen zonder zorgen’, ‘De communieshow’, ‘De Modetuin’, etc.

Ook tussen lokale horecazaken onderling zien we meer en meer samenwerking.

Voorbeelden: ‘Sinnekloas danst’ , ‘de pleinconcerten’ , Muziekkroegentocht, Streekbierenproeventocht, Bubbles&Bites, kerstevent op de Houtbriel komende winter …

7. Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Verschillende zaken doen extra inspanningen om op een maatschappelijk verantwoorde of duurzame manier zaken te doen. Sommige zaken, zoals de Zero Waste Shop van Lara Mora, doen dit aan de hand van hun concept of product. Ook Welp en Passi-Passé bijvoorbeeld zetten in op een ruim aanbod van Belgische merken. Ander zaken maken niet het onderscheid met hun concept, dan wel weer in hun manier van werken: de frietjes van Pom de Tair worden bijvoorbeeld met de fiets aan huis geleverd en een tiental handels- en horecazaken doorliepen een energiecoachingstraject met concrete energiezuinige maatregelen tot gevolg.

Daarnaast werkten verschillende horecazaken het afgelopen jaar aan een betere toegankelijkheid voor andersvalide personen. Zo heeft ’t Centerken bijvoorbeeld een menukaart in Braille en kan je als rolstoelgebruiker gebruik maken van het ‘Bellend vlak’. 

Tal van maatschappelijke thema’s worden mee visueel gemaakt en ondersteund door lokale ondernemers: de spreukenactie naar aanleiding van de week van de geestelijke gezondheid, Orange your City, dementievriendelijke handelaren, etc.

8. Culturele en creatieve spelers aan boord

In de culturele en creatieve sector zien we ook het één en ander bewegen. Binnen straal van 1km hebben we in het focusgebied een mooi aanbod cultuur en creativiteit:

Voorbeelden: concertzaal de Casino, WARP, Galerie Wulder, Siniscoop, Museum, Stadsschouwburg …

9. ‘Less is more’, als het op winkelvloeroppervlakte aankomt

De kleine handelspanden worden relatief snel ingevuld. Het zijn de grotere panden, type ex-H&M, type ex-WE, type ex-BOZZY, die het langste leeg blijven staan. En dat is niet onlogisch in een straat in transitie. Waar de Stationsstraat vroeger veel ketens met grote ‘flagship stores’ herbergde, worden de panden nu meer ingevuld door lokale ondernemers, die minder winkelvloeroppervlakte nodig hebben of zich omwille van kleinere schaalgrootte financieel minder oppervlakte kunnen veroorloven. Dankzij een aantal mooie herontwikkelingen speelt de aanbodzijde van de markt beter in op de vraag van de ondernemers.

10. Kwalitatief wonen in de winkelkern

Als laatste trend zien we dat wonen te midden van de stadskern weer aantrekkelijk wordt. Eén van de eerste succesvolle woonprojecten was Hof 17 in de Stationsstraat, maar anderen volgden: de lofts in het oude postgebouw, de woongelegenheden boven de gerenoveerde winkels aan het einde van de Stationsstraat, de Vakschool, maar ook tal van kleinere renovaties van appartementen en woningen zorgen voor meer bewoning in de kern.

 

Impact op de leegstandcijfers

Samen met de dagelijkse inzet van onze ondernemers en belangenorganisaties vertalen bovenvermelde acties zich ook in een positieve evolutie in de leegstandscijfers.  

Het feit dat het huidige  leegstandspercentage in winkelvloeroppervlakte groter is dan in aantal handelspanden heeft te maken met het feit dat de grotere winkelruimtes moeilijker ingevuld geraken.

 

 

wagen bezienswaardigheden brouwerijen buschocolatiers document Page 1 CopyCreated with Sketch. evenementen fietsfietsen-wandelen food herfstinhetgroen lentemuseaovernachten podium postcardspeciaalzaken sport-spel streekproducten treinPage 1Created with Sketch. uitgaan winkelen winterPage 1Created with Sketch. zomer