Concert Stabat Mater- Koen Dejonghe
Het was half januari 2019 toen mijn directeur van de Muziekacademie, Tim Haerinck, me vroeg of ik ‘iets wilde doen’ rond een schilderij dat in de Sint-Nicolaaskerk hing. Door de open ruimte die ontstond werden de kunstwerken, de marmeren vloer en de architectuur van het gebouw als het ware voor de ogen ontsloten. Het gaf mij een mystiek gevoel waarbij de klanken van het Stabat Mater moesten zorgen voor de sonore achtergrond. Wat ik buitengewoon vond waren de oogverblindende danskostuums waarbij de ontwerper Johan Goessens zich op de personages uit het schilderij had laten inspireren. Het was alsof ze tot leven waren gekomen en commentaar gaven op het gegeven van ‘De Kruisafneming’ in een ontaardse barokchoreografie.
In de muziek die ik schreef heb ik getracht om toegankelijk te zijn voor een groot publiek met veel afwisseling naar karakter en bezetting. Er zijn niet minder dan 3 toetsinstrumenten als begeleiding: de piano, een synthesiser en het orgel. Om de creatie nog meer glans te geven, konden we nog rekenen op de ploeg van de stadsschouwburg die de speelruimte in de kerk voorzien had van deskundig opgesteld licht.
Bekijk hieronder zeker de aftermovie!
Toen we het applaus in ontvangst mochten nemen van een talrijk opgekomen publiek, voelde ik me een tevreden componist - Koen Dejonghe – 9.08.2019
Restaurateur Franka Lutin
Ook het Ambachtelijk weekend stond dit jaar in het teken van de Vlaamse Meesters. De professionele restaurateur Franka Lutin demonstreerde hoe schilderijen van oude meesters werden geconserveerd voor het nageslacht.
Het was een uniek moment om tijdens het Ambachtelijk weekend een schilderij te kunnen restaureren in de Sint-Nicolaaskerk in de schaduw van het 17e eeuws schilderij van Pieter Thys. - Franka Lutin