Surplace
Surplace levert lokale pakketjes met de fiets

Mijn droom? Een community van cargofietsers

Fietsen Korte keten Winkelen

De coronacrisis houdt onze economie in een wurggreep, maar schept net zo goed opportuniteiten. Glenn Piessens richtte tijdens de eerste lockdown zijn eigen koeriersbedrijfje op. Met ‘Surplace’ speelt hij in op lokale verankering en duurzaamheid. Deze straatjongen met liefde voor het zadel levert pakketjes met de glimlach.

“Net zoals zoveel mensen hebben mijn gezin en ik dit jaar veel meer online besteld. Maar hoe meer pakjes er voor onze deur werden afgeleverd, hoe meer het me opviel dat service en klantenbinding op een heel laag pitje staan bij de grote koeriersbedrijven”, vertelt Glenn Piessens (32). “Pakjes gingen verloren of werden op een heel onpersoonlijke manier aan onze deur afgeleverd. Een pakje leveren is net leuk. Mensen zitten er soms letterlijk op te wachten. Het was een frustratie die al langer sluimerde, maar tijdens de coronacrisis meer aandacht kreeg.”

Elektrisch werkpaard

Glenn volgde het concept van fietskoeriers al een paar jaren en had dan ook al wat research achter de rug toen hij in april een cargofiets kocht. “Ik heb al jaren een passie voor alles wat met fietsen te maken heeft. Ik hou van fietstochten met vrienden op zondag, maar rijd in de week ook meermaals met de Speed Pedelec naar Fujifilm in Zwijndrecht, waar ik als chemisch formulator werk”, zegt Glenn. “Ik wist welke fietsen de meeste koeriers in andere steden en landen gebruiken, dus ik kon vrij snel beslissen over mijn nieuw werkpaard. Het is een elektrisch exemplaar met een draagvermogen van zo’n 100 kilogram, met een vooraan een plateau waar je op verschillende manieren kan stapelen.”

 

Valkuilen

Hij maakte van zijn hobby een bijverdienste en fietst sindsdien met de glimlach door de coronacrisis. “Ik doe nu volop ervaring op en leer alle typische valkuilen van een koeriersdienst kennen: zoeken naar vreemd genummerde huizen, pakketjes op strategische plaatsen afleveren als mensen niet thuis zijn en natuurlijk..  een mindmap maken van de putten in de fietspaden”, grapt Glenn. “Het is algemeen geweten dat de staat van fietspaden niet optimaal is in België, maar als je met een zwaar beladen cargofiets fiets, valt dat des te harder op.”

 

Niet voor de massa

Surplace werkt voor lokale handelaars en levert in een straal van tien kilometer rond Sint-Niklaas. “Ik ben een start-up, dus ik lever zeker niet voor de grote massa. Ik werk op maat en met voldoende aandacht voor het menselijke aspect van pakketjes leveren. Onlangs mocht ik bloemen leveren bij een hoogbejaarde dame uit Temse die al maanden in quarantaine leeft. Ze was zo blij met die bloemen dat ze me wel rond de nek kon vliegen. Ware het geen corona geweest, uiteraard (lachje).”

 

Community

“Mijn ideaal scenario voor de toekomst? Ik hoop hier mijn voltijds beroep van te kunnen maken. Het zou fijn zijn mocht Surplace meer koeriers krijgen. Een community van cargofietsers, allemaal heel herkenbaar in het straatbeeld. Maar ik denk niet dat ik ooit voor de massa wil werken, zoals grote spelers als Bpost of UPS. Ik wil kwaliteit brengen in elke levering, telkens met een persoonlijke touch. Dat maakt Surplace anders dan de concurrentie.”

 

 

Social media sharing
wagen bezienswaardigheden brouwerijen buschocolatiers document Page 1 CopyCreated with Sketch. evenementen fietsfietsen-wandelen food herfstinhetgroen lentemuseaovernachten podium postcardspeciaalzaken sport-spel streekproducten street arttreinPage 1Created with Sketch. uitgaan wandelenwinkelen winterPage 1Created with Sketch. zomer